A finn szauna, használata, felépítése

A finn szauna több mint egy puszta wellness tevékenység; ez egy ősi hagyomány, amely mélyen gyökerezik Finnország kultúrájában. Felfedezzük történelmi múltját, kulturális jelentőségét és a szaunázás jótékony fiziológiai hatásait, miközben megértjük, miért is tartják a finnek ezt a hagyományt oly nagyra.

Története

Kezdjük a kezdetek kezdetén. Évezredekkel visszanyúlóan. Mert ugyanis nem tudjuk pontosan mikor kezdődött a szaunázás folyamata. Ugyanis több ezer évre visszanyúló hagyomány a skandináv félszigeten. Valószínűleg mint sok más nép, a finnek is felfedezték a termálvizeket, és a gyógyító hatásukat. Megfoganhatott az ötlet, hogy reprodukálják a természetes forró gőzöket, egy emberi építményben.

Persze ekkoriban nem csupán pihenésre használták, hanem minden higiéniai szükséglet kielígétésére. A tudományban a baktériumok szerepe, csak a 19.-ik században terjed el a társadalomban. Viszont az emberek már jóval korábban felismerték egy steril hely érdemeit. Tradicionálisan szülésre is használva azt.

Finn Szauna Kulturális Szerepe

A szauna egyik lényeges eleme a pára. (Az infraszaunával szemben, ahol az csupán mellékhatás). Köveket forrósítanak fel, és vizet öntenek rá. A tűzzel való fűtésnél a kövek egy közeget biztosítottak. Később pedig az elektromos, és gázzal való fűtésnél is hatékonyan megtartják a hőt.

A gyors, és gyakori hőhatások miatt, nem minden kő felel meg egyformán. A legpreferáltabbak a piroxéncsoport tagok, szappankő, kerámia kövek, vörös gránit, gabbró, málna- és fehér kvarcit. Szóval általában a vulkáni eredetű ásványok.

1

Az ilyen módon keletkezett gőzre a finneknek külön szavuk van. A löyly, kifelyezést más kontextusban nem használják. Egyes nyelvi elméletek azt állítják, hogy a lélek szavunk is innen ered. Tradicionálisan még a finn szaunában, nyírfaleveles faággal legyezték magukat. A finnek úgy vallják, hogy az úgynevezet vihta. segít az izmok ellazulásában. És a szúnyogcsípések okozta viszketésen is.

A finn szauna faanyagaának szintén hőállónak kell lennie, és évekig kibírni a nagy párát és melege. Preferált fajták a cédrus, rezgőnyár, lucfenyő, tölgy. A fa fajtája befolyásolja a szauna természetes illatát is.

Szaunázás Folyamata

Egy hideg finn szaunának felfűtési ideje szauna mérettől függően 30-45 perc. Első a tisztaság. Egy gyors zuhany, hogy a portól és izzadságtól mentesen lépjünk be a szaunába. Másik fontos a hidratálás. Sokkal jobban fogjuk bírni ha iszunk vizet előtte. Néhányan szoktak egy palack vizet is vinni magukkal a szaunába.

Szinte minden finn szaunában kötelező a törölköző használata. Helye és kultúrája válogatja, hogy meztelenül lehet-e szaunázni. Ne legyünk meglepődve. Viszont a törölközőt mindig használni kell. Leginkább hogy ne csupasz bőrrel üljünk a felhevített fára. A legbiztosabb ha levesszük a fürdőnadrágot, magunk köré csavarjuk a törülközőt, és úgy foglalunk helyet.

Az alsóbb padokon kevésbé meleg van, mert a pára felfelé száll. Ha nem vagy tapasztalt szaunázó, érdemes onnan kezdeni, és emelkedni amikor kényelmesnek érzed. Lejjebb is ülhetsz ha nagyon meleged van. A szaunázás ciklusokban történik. Először hagyod, hogy felmelegedjen a tested, majd kimész lehűlni egy gyors úszással vagy zuhannyal. A régi időkben, a finnek a téli hóban, vagy a jeges tavak vizeiben hűltek le. Ez számít egy ciklusnak, majd megint visszamész felmelegedni.

Hogy milyen hosszúak egyes ciklusok, vagy hogy hány darabot csinálsz, az mind egyéntől függő. Egyszerű megítélési mód, hogyha mindig megkérdezed magadtól, képes vagy-e még 5 percet bent tölteni. Ez kikapcsolódás, nem verseny. Légy őszinte magaddal, és pihenj a ciklus hűlési fázisában.

Egészség

Legyél óvatos alkoholfogyasztás után, vagy ha nagyon éhes vagy. Különösen óvatos, ha valamilyen szív- vagy érrendszeri problémád van. Lehetőleg ne szaunázz egyedül. Ha el kell aludnod, aludj lehűléskor egy kényelmes

A szaunázás néhány egészségmegőrző hatása – például a stresszmentesítés, az immunrendszer erősítése, a jó anyagcsere elősegítése, a bőrfeszesség megóvása – már tudományosan bizonyított tény. A szauna rendszeres használata az életöröm és életminőség új távlatait nyitja meg előttünk.